Tid for ved

Galleri

Mens vi venter på påske og våronn er de aller fleste av oss igang med å produsere ved. Et av skogens nisjeprodukter i landbruket. Det produseres ved både til eget forbruk og til salg. Mange har vel også i løpet året blitt inspirert av forfatteren Lars Mytting som skrev boken Hel ved. Boken tar for seg alt om hugging, stabling, tørking – og om vedfyringens sjel. Den lå under juletre vårt i år som gave til husbonden.

I etterkant har jeg forstått det slik at forfatteren har fått mange inspill på om det som er skrevet er riktig eller galt. Ja, for skal man stable veden med  barken opp eller ned i stablen. Ja, si det. De lærdes får strides seg i mellom for jeg veit ikke!  Uansett, boken er nyttig for de som handler sin ved i sekk, eller de som ønsker å hogge litt  selv for å få ved til vinteren. Den gir gode tips i både riktig innkjøp av ved, og hvordan man skal fyre korrekt for at gleden ved peisbålet skal øke. Altså en bok for de av oss som har et forhold til ved.

Av ren inspirasjon gikk husfrua i gang med å ta bilder av vedmotiver. Og årets hogst fikk også årets sommerfugler nytte av. Ta en titt!!

Denne bildekrusellen krever javaskript.

Ett svar »

  1. Mye fin ved 🙂 Gubben fikk ved-boka i julegave/ bursdagsgave av meg, men han har knapt nok bladd i den, ha-ha. Jeg trodde at jeg skulle få lurt han til å lese EN bok, men det skjedde altså ikke. Ja, ja, kanskje det blir meg som ender opp med å lese om ved:D Selv om jeg syntes at ved er vakkert, så overlater jeg kutting og hogging til Gubben. Klem fra Grethe

  2. Har hørt at vedboka var en slager, og vi er jo mega glad for den jobben dere gjør.
    Bi nyter jo deres frukter 🙂

    Du er en av mine nye blogg favoritter,
    så jeg velger å gi Deg en Blogg – Award.
    Titt inn på siden min for å se hva det innebærer»

    Stro Petrineklem

Legg igjen en kommentar