Guide del 1 – Rygge rundt.

Standard

 Rygge rundt det er i min mors fotspor når hun var barn tenåring det. På en husmannsplass tilhørende Calberg Gård i Rygge er hun født. Der vokste hun opp og som hun selv sa; «Her har jeg mange minner fra». Min morfar var nemlig Sveiser på Calberg. Det vil si den som var ansatt for å passet på kuene. Det sies at han ridde på de. Mormor bandt regelrett min mor og tante fast i et tau til seg når hun var å luket på jordene på gårdene rundt kunne hun fortelle, slik at de ikke skulle bli borte fra henne. Hva om vi hadde gjort det i dag?  Når det var tid for høyonn måtte min morfar hjelpe til med det også og min mor husket godt hvordan det var å sitte på høyvognen under slåtten. Hun minnes også potetkurvene som ble laget på Calberg gård. Det var minst fire til fem mann ansatt bare for å lage potetkurvene. Hun husker spesielt hvordan de ble loddet sammen, og ikke minst hvordan det var for en liten pike å bære de når de var fulle av poteter. De var fryktelig tunge minnes hun. Mens hun står å snakker med den ansatte i Det kreative rom om akkurat dette hviler øynene mine på kurvene som henger over hodet på damene og peker opp på de. «Næmenn, der er de jo!», sier min mor.

 

I dag er det kunstutstilling jevnlig i låven på Calberg. I lokalene er det også Cafe, kurs og utleielokale. www.facebook.com/detkreativerom.   Gårdsbutikken Vognskjulet med fritids- og golfklær ligger ved siden av. Der får du kjøpt gaver, mat og ineriør i engelsk stil. De har også en tilsvarende gårdsbutikk på Rød gård på Alby, Jeløya.  www.facebook.com/EngelskDesign.   Keramikkverkstedet og atelier Galleri W har salgsutstilling med keramikk og billedkunst. utsalg er det også der. www.facebook.com/galleriw.keramikkverkstedatelier.

   

Turen går videre til Ekeby gård. De har 200 sørafrikanske boergeiter. Gårdsbutikken er åpen hver dag hele året fra kl. 12 – 19. De kan tilby varer fra landbruket rundt Oslofjorden samt en del Sør – afrikanske delikatesser, som de beskriver det i sin brosjyre. Etter kl. 19.00 arrangeres små og store middager. Se mer på nettsiden www.ekeby.no.

 

                             

Kallum Søndre har i sommer begynt med cafe. Hver fredag, lørdag og søndag har de nå ca. 200 personer innom for å spise steinbaktbrød med pålegg, lefse eller sveler. Såkalt gårdsmat. Landlig og veldig sentral beliggenhet med utsikt over fjorden. Der vil du også oppleve landlig kunst, sommer galleri. I sommer har de hver uke hatt nye utstillere i låven. Flott at også lokale kunstnere får mulighet til å stille ut sine verker. Det er mange flinke kunstnere i distriktet hvor vi bor. Imponert jeg!! De har også overnatting i hovedhuset. Der kan du også lære å bake lefsene de serverer i cafe`n og der holdes det foredrag, samt visekvelder rundt bålpannen på tunet og mye mer. Sjekk ut deres hjemside www.kallumsondre.com.

     

                 

Litt av hvert ligger på Dilling stasjon. Det er butikken med nytt, gammelt, redesign, vintage/landstil. Her er noe for enhver smak. Du kan også få servert kaffe og vaffel i deres hyggelige hage. www.littahvert-littahvert.blogspot.com. De har også en facebookside.

 

     

Den Blå ballong ligger også på Dilling. De har outlet på klesmerke ChillNorway. Og skal vi tro pågangen under salget er det ganske så populært klesmerke. De selger også Ting og tang – fruktkasser blandt annet, antikviteter og har også utstillinger. Synd ikke lekevognen var til salgs. Nostalgiske barndomsminner kom også frem hos husfruen når vi oppdaget den. Eide nemlig en slik i min barndom. Hadde det ikke vært for søsteren min hadde jeg nok hatt den ennå!!! Ta en titt på deres hjemside på nettet www.denblaaballong.no.  

   

Neste innlegg fortsetter vi i mors fotspor rundt i distriktet hun vokste opp som barn. Vi besøker Den sorte katt. Balke gård,og Urtehagen før vi begir oss på veien videre mot Fredrikstad og Sarpsborg distriktet. Deretter Indre Østfold!!

 

 

 

Legg igjen en kommentar